השפעות הטכנולוגיה על בריאות הנפש

התבונן סביב בפעם הבאה שאתה במסעדה. תוכלו לראות פעוטות באייפד, ילדים מפרסמים באינסטגרם ומבוגרים שהטלפונים שלהם ממוקמים ממש ליד הצלחות שלהם, מוכנים לאיסוף בבילוי, באזז או צלצול ראשונים.

רבים מאיתנו מקוננים כיצד הטכנולוגיה שינתה את חיינו, אך האם זה באמת רע לנו? ואם כן, מה ניתן לעשות בקשר לזה?

בואו נסתכל על מה שהמדע אומר לנו על השפעות הטכנולוגיה על בריאות הנפש שלנו:
• מחקר שנערך באוניברסיטת דיוק מצא כי בימים בהם הם משתמשים יותר בטכנולוגיה, מתבגרים בסיכון חוו יותר בעיות התנהגות ותסמיני ADHD גבוהים יותר בהשוואה לימים בהם השתמשו פחות בטכנולוגיה. בצד האחורי, המחקר מצא כי אותם מתבגרים חוו פחות דיכאון וחרדה בימים בהם השתמשו יותר בטכנולוגיה.
• מחקר מאוניברסיטת מישיגן מצא כי השימוש בפייסבוק הביא לירידה באושר ובסיפוק החיים הכללי.
• מחקרים שיצאו מאוניברסיטת גטבורג בשבדיה מצאו קשר בין שימוש כבד בטלפונים סלולריים בקרב צעירים לסימפטומים דיכאוניים.
• צוות חוקרים אוסטרלים ערך שני מחקרים ומצא כי שימוש באינטרנט כפייתי על ידי מתבגרים מביא לבריאות נפשית ירודה יותר.
• מחקר מאוניברסיטת סוונסיאה מצא כי משתמשי אינטרנט כבדים חווים תסמינים פסיכולוגיים של נסיגה כשהם מפסיקים להשתמש.

מחקרים אלה מעלים כמה נקודות מעניינות, אך הם גם מעלים שאלות נוספות. לדוגמא, האם לטכנולוגיה יש השפעה זהה על ילדים, מתבגרים ומבוגרים? או שזה מזיק יותר למוח המתפתח? כמה זמן מסך הוא יותר מדי זמן מסך? והאם צורות מסוימות של טכנולוגיה, כמו מדיה חברתית, גרועות יותר מסוגים אחרים, כמו לענות על מיילים בעבודה?

העובדה היא שהטכנולוגיה התפתחה כל כך מהר עד שבאמת עוד לא הבנו את הכל. כדי להיות בטוחים, יהיו עוד הרבה מחקרים שנעשו בעתיד שעשויים לעזור לנו להבין טוב יותר כיצד הטכנולוגיה משפיעה על בריאות הנפש.

עם זאת, בינתיים אין חולק שטאבלטים, פלאפונים ומחשבים כולם כאן כדי להישאר. אבל יש כמה צעדים בשכל הישר שכולנו יכולים לנקוט בהם – ושמומחים ממליצים עליהם.

טים פרריס, הסופר הנמכר ביותר של שבוע העבודה 4 שעות: בריחה 9-5, חי בכל מקום והצטרף לעשיר החדש, מציע את הטיפים הבאים:

• התנסו בתקופות קצרות של אי נגישות. אם אורח חייך מאפשר זאת, שמור את הטלפון שלך תלוי ובדוק אותו בשעות ייעודיות במהלך היום במקום שיהיה נגיש מייד בכל עת.
• השאר את הטלפון בבית יום אחד בשבוע. “זה ירגיש כמו חופשה של שבועיים,” אומרת פרריס.
• למד מתינות. שוקולד רע בשבילך אם אתה אוכל יותר מדי. שתיית יותר מדי אלכוהול זה גם רע. אולי עלינו ללמוד לראות את הטכנולוגיה באותו אור.

כולנו יודעים שבריאותנו הגופנית חשובה, אך קל לחשוב על בריאותנו הנפשית כאל דאגה משנית – שאנו צריכים לטפל בעצמנו. אך המציאות היא שמצבים כמו דיכאון וחרדה ניתנים לטיפול רב. המפתח? אתה אכן צריך לטפל בכדי להשתפר.

4 חידושים טכנולוגיים בתחום בריאות הנפש

אפליקציות סמארטפון עוזרות לאנשים להתמודד עם חרדה ודיכאון

הרבה פחות אפליקציות לבריאות הנפש קיימות בהשוואה לאפליקציות המוקדשות לבריאות הגופנית. עם זאת, מנכ”ל חברת Medsphere Systems Irv Lichtenwald דיווח בעיתון הבריאות IT חדשות כי משתמשים יכולים לגשת לכ- 800 אפליקציות המוקדשות לבריאות הנפש. אפליקציות אלה עוזרות למשתמשים להתמודד עם תסמינים, לשתף את הסיפורים שלהם ולבצע פעולות מרגיעות וחוזרות על עצמן.
לא רק שאפליקציות לבריאות הנפש יכולות להועיל למטופלים, אלא הן גם יכולות לספק נתונים מועילים לרופאים, מטפלים ומומחי אינפורמטיקה בתחום שירותי הבריאות. מכיוון שאנשים נושאים את הטלפונים שלהם לאן שהם הולכים, האפליקציות יכולות לאסוף מידע חשוב ולרשום נתונים בעלי ערך. רבים מהיישומים הללו מתמקדים באופן ספציפי בדיכאון והפרעות חרדה.

אפליקציות סלולריות יכולות גם לעזור לאנשים שנאבקים בהתמכרות

תחום בריאות הנפש מכסה מצבים והפרעות רבים ושונים, כולל אלכוהוליזם והתמכרות. קימברלי הולנד וקריסטין צ’רני כתבו עבור חברת הבריאות, התארו כמה אפליקציות סמארטפונים המוקדשות לאלכוהוליזם. כל אפליקציה מציעה יתרון שונה לסייע לאנשים להישאר מפוכחים.
לדוגמה, אפליקציה אחת בתשלום מחברת את המשתמש אוטומטית לאיש מקצוע בתחום בריאות הנפש. אנשים במשבר יכולים להשתמש באפליקציה זו כדי לגשת לתמיכה מקצועית מחוץ לשעות העבודה הרגילות של המטפלים שלהם. אפליקציות אחרות מציעות מדיטציות יומיות, עוקבים אחר צריכת אלכוהול וגישה לתרגילי הדמיה. לאלכוהוליסטים אנונימיים יש גם אפליקציה בת 12 שלבים העוקבת אחר התקדמות התוכנית שלה.

אנשים יכולים למצוא הכוונה דרך קבוצות תמיכה מבוססות-אינטרנט

אנשים רבים לא מרגישים בנוח להשתתף בקבוצות תמיכה בעיר הולדתם. לאחרים אין את הזמן בשעות הפגישה הרגילות. על פי לנה ה. סאן מוושינגטון פוסט, אתרים כמו החומה הלבנה הגדולה הציעו אלטרנטיבות בצורה של קבוצות תמיכה באינטרנט.

מכיוון שהחומה הלבנה הגדולה מאפשרת למשתמשים להישאר בעילום שם, אנשים יכולים להרגיש בנוח לחשוף את המאבקים שלהם ולהתקשר עם משתתפים אחרים. סאן ציין כי האתר מציע Talkabouts, המאפשרים למשתמשים לתקשר זה עם זה, וכן “משאבים חינוכיים וקורסים המובילים על ידי אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש.”

Telehealth עשוי לשפר את הגישה לטיפול נפשי

בנוסף לאפליקציות ופורטלי אינטרנט, טלה-בריאות, התייעצות עם נותן שירותי בריאות באמצעות ועידה טלפונית או וידאו, מציעה הזדמנויות מבטיחות לטכנולוגיית הבריאות. דייוויד יגיאיאן, מנהל מינהלי בשירותי הבריאות לזכר המשפחה הקדושה, אמר כי “74 אחוז ממעסיקי ארה”ב מתכננים להציע טל-בריאות בשנת 2016.”
לדברי יגיאיאן, בריאות הטלוויזיה מציעה יתרונות רבים לטיפול בבריאות הנפש. השירותים מפחיתים עלויות, עוזרים למטופלים להרגיש בנוח יותר ומשפרים את הגישה עבור חולים שאינם יכולים לראות איש מקצוע באופן אישי או לא. הוא ציין כי שיחות ועידה בווידיאו יכולות להיות מועילות יותר משיחות טלפון מכיוון שהווידיאו מטפח חיבור אנושי ומליטה באופן יעיל יותר מאשר תקשורת שמע גרידא.

למרות שטכנולוגיית בריאות הנפש עשויה לפגוע בהתקדמות טכנולוגית כלשהי בבריאות הגופנית, הטכנולוגיה בכל זאת תופסת תאוצה. באמצעות טכנולוגיה זו, אלפי אמריקאים יכולים ליהנות מגישה טובה יותר לטיפול נפשי.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *