הטכנולוגיה יכולה להיות בעלת השפעה חיובית ושלילית על אינטראקציות חברתיות

עם ריבוי הטכנולוגיות המסוגלות להתגבר על מכשולי הזמן והמרחב (למשל, מטוסים, מכוניות, האינטרנט), ניתן היה לחשוב שהכלים הללו ישמשו כדי להשיג הבנה של תרבויות אחרות, לפגוש אנשים בכל רחבי העולם , לקיים ולחזק קשרים משפחתיים, לתקשר ביעילות עם אחרים ולעזור לאנשים להיות מיומנים יותר מבחינה חברתית. עם זאת, כמה מההתקדמות הטכנולוגית גורמות לאנשים להיות מוסחים, לחוצים יתר על המידה ומבודדים יותר ויותר. אנשים רבים מעורבים במספר רב של מערכות יחסים באמצעות טכנולוגיה, אך לעיתים כמות האסוציאציות הללו מותירה אנשים מרגישים ריקים מבחינה איכותית. ברור שלטכנולוגיה השפעה עמוקה על המשמעות של להיות חברתי.

סביר להניח שהחברה עומדת על סף מהפכה חברתית, במהלכה יהיה חשוב להגדיר מחדש התנהגויות הולמות ומקובלות חברתית (ביחס לאינטראקציה דיגיטלית או וירטואלית). אנו נמצאים בנקודה בהיסטוריה בה מעט מאוד אנשים הקדישו מחשבה ביקורתית למציאויות חברתיות חדשות שנוצרו על ידי הטכנולוגיה ומה המשמעות של המציאויות הללו עבור הפרט והחברה. בחלק זה אנו בוחנים מקרוב כמה טכנולוגיות חברתיות המשפיעות על פנאי. החלק בוחן תחילה קהילות וירטואליות, אתרי רשת חברתית, וכלי תקשורת של ימינו. ואז אנו משקפים ביקורתית על משחקי טלוויזיה וטלוויזיה. חשוב על האופן שבו כל טכנולוגיה משפיעה על חיי החברה שלך ועל המיומנויות החברתיות שלך. זכור כי אלה רק מעטים מהטכנולוגיות שעשויות להשפיע עליך חברתית. כאן לא ניתן לבצע רשימה מקיפה.

מחקר שנערך על סטודנטים וטכנולוגיית מידע מצא כי 85 אחוז מהסטודנטים הסקרנים השתמשו באתרי רשת חברתית (Salaway et al., 2008) (ראה תרשים 8.2). רבים מהנשאלים דיווחו כי השתמשו באתרים כאלה מדי יום. איור 8.3 מציין כיצד סטודנטים לתארים מתקדמים משתמשים באתרי רשת חברתית. בדו”ח זה נמצאו אינדיקציות לכך שהשימוש באתרים אלה הולך וגובר מדי שנה. הבה נבחן כעת ביקורתית אם מגמה זו חיובית.

לשימוש באתרי רשתות חברתיות יש השלכות חיוביות ושליליות כאחד. מדהים איך מישהו יכול למצוא חבר אבוד מזמן דרך אתר רשת חברתית, מה שמאפשר לו להתחבר מחדש. בחברה בה אנשים הפכו לניידים למדי ומשפחות וחברים מופרדים לרוב גיאוגרפית, נוח לשמור על קשר דרך הטכנולוגיה.

עם זאת, אין לחפש רחוק כדי למצוא בעיות הקשורות לאתרי רשתות חברתיות. יש ויכוח ער בשאלה האם התמכרויות לאינטרנט הן אמיתיות. נראה לי שזו בעיה אמיתית (תפיסה היא לעיתים קרובות מציאות בהקשר חברתי) איתה אנשים צריכים להתמודד. יש הטוענים כי אתרי אינטרנט אלה תרמו לרמאות על אחרים משמעותיים, מה שהוביל לעתים קרובות לגירושין. אנשים פוטרו מעבודתם או הוכנסו ללחץ בגלל שהם משתמשים באתרים אלה בעבודה או בגלל שמשהו מוצב באתר שמערער את מעמדו המקצועי של האדם.

למרות שגירושין ואובדן העסקה הם נושאים רציניים, אולי הם לא שכיחים כמו בעיות אחרות שיש להן פוטנציאל לנבוע מאתרי רשתות חברתיות. נרקיסיזם – עניין מוגזם בהופעתו של עצמכם ובעצמכם – מתבטא לעתים באתרי הרשתות החברתיות. אתרי אינטרנט אלה נמצאו כשדרה לאנשים להציג את התכונות הנרקיסיסטיות שלהם באופן מקוון (Buffardi & Campbell, 2008). לעתים קרובות אני תוהה אם אנשים משתמשים באתרים אלה כדי להציג את הפופולריות שלהם לעולם ולא להשתמש בהם ככלי לפיתוח מערכות יחסים משמעותיות.

יצירת מערכות יחסים משמעותיות נוגעת לרוב בשיתוף חיינו עם אחרים, והטכנולוגיה יכולה לאפשר לנו לעשות זאת באמצעות תמונות, קטעי וידאו, טקסט ומוזיקה. במהלך עריכת המחקר עבור עבודת הדוקטורט שלי, בדקתי כיצד שמונה אזרחים ותיקים השתמשו בטכנולוגיה וכיצד זה השפיע על חייהם. תקוותי הייתה לגלות שהם השתמשו בטכנולוגיה כדי לשמור על קשר עם חברים, משפחה ואנשים עם תחומי עניין דומים. למרות שהמשתתפים אכן השתמשו בדואר אלקטרוני כדי להישאר בקשר עם משפחה וחברים, כמעט כל משתתפי המחקר דיברו על כמה נראה שחדרי צ’ט ולוחות דיונים עמומים. רובם ניסו לשוחח בצ’אט כמה פעמים ואז התייאשו מכיוון שהם ראו בזה בזבוז זמן (סיבות דומות ניתנו על ידי סטודנטים במחקר ECAR שלא השתמשו באתרי רשתות חברתיות). עם זאת, משתתף אחד היה מוניטור חדר צ’אט באתר בייסבול פנטזיה. ככל שבילה יותר זמן בחדר הצ’ט הזה, התחיל להבין שזה לא רדוד כפי שדמיין לראשונה. אנשים היו בקהילה הווירטואלית ההיא בגלל אינטרס משותף או משותף. בהדרגה הוא הכיר אנשים ואכפת להם מחייהם. בסופו של דבר הוא הצליח לפגוש באופן אישי את כמה מהחברים החדשים והמקוונים האלה ואמר שהם התחברו כאילו הם מכירים זה את זה שנים.

תוך כדי עבודתי על עבודת המחקר שלי ביקרתי בחדרי צ’ט ולוחות דיונים רבים שעסקו במבוגרים. אחרי שביקרתי באתרים רבים כאלה התחלתי להתייאש בגלל האופי הבלתי שגרתי של רבים מהשיחות. עם זאת, מעדתי על לוח דיונים מקוון אחד בו כתבו שני ותיקים ממלחמת העולם השנייה על חוויותיהם במלחמה. הם גם קונו על העובדה שבמקום שהם חיו לא נותרו עוד ותיקים מאותה מלחמה. הם הרגישו לבד ומבודדים, אבל חדר הצ’ט הזה היה פורום בו הם נכנסים שוב. הם הצליחו לחלוק אינטרסים וחוויות דומים.

אולי התגברות על תחושת בידוד היא אחת התכונות הגדולות ביותר של קהילות מקוונות ועולמות וירטואליים. מישהו עשוי להרגיש כמו מנודה בקהילה או במשפחה שלה, אך עשוי למצוא מישהו ברשת עם תחביבים, עיסוקים ותחומי עניין דומים. התייחס למישהו שנהנה מצילום כמרדף פנאי רציני. אדם זה יוכל לחלוק תשוקה זו עם אנשים בכל רחבי העולם על ידי שימוש באינטרנט ובכלים החזקים שלו (דואר אלקטרוני, וידאו צ’אט, לוחות דיונים, וידאו מקוון, אתרי אינטרנט משפחתיים). עם זאת, פשוט לשתף אינטרסים ומעיסוקים משותפים עם אנשים באמצעות טכנולוגיה אין בהכרח השפעה חיובית על כישורים חברתיים והתפתחות חברתית.

משחקים ופיתוח חברתי

משחקי מחשב הם מופע בו אתם עלולים להיתקל במכשולים חברתיים שעלולים להיות חמורים. אני מוביל קבוצה של צופי בנים שחולקים אהבה למשחק מסוים בעולם הווירטואלי המקוון. נראה שהמשחק הזה הוא כל מה שהם מדברים עליו. כאשר ניתנות להם הזדמנויות אחרות לשיחה עמוקה, מכבדת ומשמעותית, הנערים האלה הם לפעמים לא מושבעים. אף על פי שקישור המשחקים המקוונים שלהם לכישורים חברתיים ירודים עשוי להיות מזויף, מחקרים מראים השפעות חברתיות שליליות של משחקי וידאו מסוימים. מחקר אחד בדק האם חשיפה גבוהה למשחקי וידאו הגבירה את התוקפנות לאורך זמן. נמצא כי משחק משחקי וידיאו אלימים הוא גורם סיכון משמעותי לתוקפנות פיזית מאוחרת יותר ביפן ובארצות הברית – עבור בנים ובנות (Anderson et al., 2008).

עם זאת, קישור משחקי וידאו למיומנויות והתנהגויות חברתיות לקויות מחמיץ לעתים קרובות את התמונה הגדולה יותר. אנשים עשויים להשתתף בפעילויות אחרות (למשל לקחת כדורגל) בהן הבעיות החברתיות הנובעות מהפעילות עשויות להיות זהות או אפילו גרועות יותר מאלה של המשחק. ברור שזה לא מספיק פשוט להאשים את המדיום. למעשה, במקרים רבים המשחקים עשויים לסייע בבניית מערכות יחסים. כרטיס הדו”ח השנתי של משחקי הווידיאו של MediaWise (Walsh & Gentile, 2008) הצביע על כך ש 75 אחוז מהגיימרים משחקים עם אנשים אחרים. מאז שמשפחתי קיבלה Wii במתנה, בילינו אינספור שעות של הנאה לשחק יחד. באופן טבעי, פינוק יתר בפעילות זו יביא לתוצאות מזיקות, אך נראה כי הזמן המוגבל שאנו מבלים במשחק יחד מחזק את משפחתנו.

טלוויזיה והתפתחות חברתית

טלוויזיה היא טכנולוגיה נוספת שיש בה ביקורות מעורבות בכל הקשור למיומנויות חברתיות וחיי חברה. יש חוקרים המציעים כי בילוי של זמן מוגבל בצפייה בתכניות בריאות יכול לחזק משפחות וחברויות. אחרים מאמינים כי הטלוויזיה תורמת לנפילת הערכים החברתיים במדינה זו. נראה שאנשים רבים מבלים פחות זמן עם אחרים בקהילה שלהם מאשר עם האנשים שהם צופים בהם מדי יום בטלוויזיה. הטלוויזיה נוטה להיות מדיום פאסיבי, הדורש מעט מיומנות ומחשבה מצידנו (אם כי חלק מהתכנות דולל מגמה זו). לכן הטלוויזיה מספקת הזדמנות מועטה לאינטראקציה משמעותית בזמן הצפייה. הצופים פשוט יושבים שם וצורכים את מה שמוצג להם מבלי שהם צריכים להגיב או להגיב לאדם אחר. ברור שזה יכול להשפיע לרעה על כישוריהם החברתיים של אנשים מכיוון שהצופים אינם מתאמנים כיצד להתייחס אל אנשים אחרים ולהתמודד איתם.

לחשיפה למה שנצפה בטלוויזיה יכולה להיות השפעה רצינית אחרת על חיי החברה. לדוגמא, חשיפה לתכניות טלוויזיה עם תוכן מיני עשויה להגדיל את הסיכוי להריון בגיל העשרה (ראה איור 8.4) (Chandra et al., 2008). יתר על כן, כאשר יש אנשים שרואים בטלוויזיה אלימות, סקס וכל מיני ערמומיות, הם עשויים לחקות את ההתנהגות ולחשוב שהיא מקובלת. אם כולם היו מעתיקים את ההתנהגויות החברתיות המוצגות בטלוויזיה, החברה שלנו הייתה חסרת מוסר, ורמות רבות של חייהם של אנשים היו נהרסים.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *